pátek 17. dubna 2015

Rozhovory s Hostem

Díky spojení mnoha pracovních, zdravotních a osobních faktorů zvláště v posledních měsících jsem se rozhodla udělat si od května do konce tohoto roku takové menší prázdniny.

Spíš to bude asi prázdninový režim, než naprosté prázdniny, ale i tak to bude volnější o dost než nyní.

A doufám, že díky tomuto novému uspořádání „mého světa“ budu mít taky ještě více času na Hosta. Host je přezdívka, což jste možná už pochopili a možná jste i postřehli, pro koho ji tady na blogu používám. Napovím, že nedávno se v jeho životě přihodila hodně smutná událost, která nás zasáhla všechny, ale je bez debat, že ho jakožto dítě jistě zasáhla nejvíc. Není nic horšího, než ztratit na vždy někoho, koho ještě tolik potřebujete.

I když nával různých „bojových úkolů“ mi teď nedává možnost ani se pořádně vyspat, tak se snažím na Hosta vyčlenit alespoň nějaký čas a hlavně si s ním povídat. Oba si povídáme moc rádi. A myslím, že jedním z důvodů, proč to tak je, že si povídáme o věcech, o kterých možná s Hostem asi nikdo takhle nemluví. Já totiž nejsem asi v tomhle ohledu zrovna konzervativní…

Naposledy jsme probrali problematiku fakes a toho, co to má za důsledky, že to je v některých státech trestné nejen prodávat, ale i kupovat a kam tečou peníze a jak funguje černý trh nejen s fakes, ale i s drogami, zbraněmi – právě díky fungujícím obchodu s padělky. A že dnešní doba reklamy, konzumu a obecně masáže často žene lidi k tomu, že mají potřebu si kupovat „zdánlivý luxus“ a něco v podstatě předstírat.

Host je v takovém tom správně zvídavém věku, kdy už chápe hodně věcí téměř jako dospělý, ale zároveň má ještě takový nezkažený pohled na svět, takže ty debaty jsou super. Ale zároveň je ve věku, kdy je na něho vlastně okolím (reklama, vrstevníci) vyvíjený dost tlak v tomto směru…. Myslím, že je fajn proto dětem říct o různých dalších aspektech a nechat je, aby si udělaly samy závěry. Jsou totiž moc chytré a my dospělí je možná zbytečně podceňujeme.

Myslím si, že tím, že bude dospělý jen nějakou věc nekonstruktivně kritizovat (nebo vůbec kritizovat) a nevysvětlí, proč se mu něco nelíbí, tak vlastně jen dítě mate. Občas je lepší jít na to úplně z jiné strany a možná ani né zrovna cíleně.

Já v pravém slova smyslu nekritizuju. Já jen povídám … o lidech, o podmínkách v továrně, o tom jak se na to dívá západní svět a různé organizace. O vlivu reklamy. O tom, jak funguje lidské mozek.
A Host se ptá (a ať se zeptá na cokoliv, já mu odpovím a to mezi námi vytváří důvěru a hovory to posunuje na vyšší level), některé věci ho překvapí (a často moc hezky překvapí naopak on mě), některé věci ho potěší – zvláštní jak mladí lidé mají takový cit pro spravedlnost a soucit s utrpením jiných.

Jsem moc ráda za to, jaký je a nechci, aby v důsledku některých věcí, které jsou určitě teď v jeho životě těžší, aby tohle vše skvělé zmizelo. Je na druhou stranu tak snadné sklouznout (zvlášť v dnešní době) k některým věcem, které mladým lidem můžou snadno zničit život. Ostatně děje se to x dospělým lidem v mém okolí. Jak to pak má ustát o tolik mladší člověk, že? Když my „staří“ nemáme občas rozum…

Taky jsem si s Hostem povídala o tématu změna pohlaví a sexuální orientaci a jejich různých variantách. V procesu změny pohlaví je právě jeden můj dlouholetý dobrý přítel a můžu vám říct, není to vůbec procházka růžovým sadem, ale těžký běh na dlouhou trať.
Jsem ráda, že mám možnost si s Hostem popovídat o tom, jak to je složité, proč po tom někteří lidé touží a že si to sami nevybrali, takže základem je tolerance a pochopení, protože takoví lidé to mají těžké už tak nějak od zlomyslné sudičky a nevraživost okolí jim nepřidá.

Myslím, že nedostatek informací je častou matkou dítěte jménem nepochopení. A z nepochopení pak vychází i jiné negativní věci, které můžou vést až k nenávisti. Nevím, kolik dnešních lidí na 18let vůbec tuší, co obnáší v ČR změna pohlaví (já sama o tom neměla zdaleka dřív nějaké detailní představy a některé souvislosti jsem si uvědomila až díky mému kamarádovi) – myslím tím celý ten proces, věci, které musíte jako žadatel absolvovat a že to často je nepříjemné a reakce např. zdravotnického personálu tomu dodá jen grády. Je dobré si uvědomit, že to vážně není jen „šmik&říz na operačním stole a hotovo“.

Po pravdě myslím, že i mě samotné naše hovory prospějí. Když žijete tak trochu mezi vlky a sami tím vlkem občas musíte být, často přepnete a automaticky předpokládáte rizika a spíš negativní věci. Ostatně za to mě platí, takže profesionální deformace byla jen otázkou času ;) Reakce dětí, které jsou ale ve věku Hosta (nevím, zda se vůbec u nich ještě hodí slovo dítě), ty jsou ještě tak čisté a často i neuvěřitelně rozumné, citlivé. (Já vím, že i děti umí být zlé a malé děti často nemají vůbec zábrany – možná si dáme na tohle téma článek, ale právě v době dospívání, i když si dospěláci myslí, že to je děsné období, tak nás teenageři často moc mile překvapí.)
Když si povídáme obecně o tom, jak některé věci nejen on, ale i lidé jeho věku vidí, nestačím se divit nad tím, jak to mají v hlavě perfektně srovnáno a jak se my – dospělí, často chováme v některých životních etapách jako pitomci a oni – děti nás pozorují, vnímají to, ukládají si do paměti a taky se s důsledky našeho chování někdy musí i sami ve svém životě poprat. A udělají to často tisíckrát lépe než my dospěláci.

Nevím, jestli si o mě Host myslí, že jsem skutečný dospělák. Máme odjakživa spíš kamarádský vztah. Nejsem přítel ostré autority vůči dětem – můj dědeček mě tak nikdy nevychovával a já sama se přirozeně řídím „jeho šablonou“, věřím, že domluva pomůže víc, než sebevětší trest. A taky dneska vím, že důvěra dítěte je to nejcennější, co člověk může mít.

Když jsme se naposledy loučili s Hostem, domlouvali jsme se na další setkání a on ještě zmínil nějaké téma a pak dodal: „No, to si necháme zase na příště, ať si máme o čem zase povídat…. I když mi si vlastně pořád o něčem povídáme, že?“ ;)
Jsem prostě moc ráda, za to jaký je, a taky jsem ráda, že se v této chvíli se rodina semkla. Všichni dělají maximum. Připadá mi to tak trochu, jako bychom byli sloni, co stojí v kruhu a uvnitř kruhu se snaží chránit mládě.

Moc bych chtěla, aby ten první divný rok, který bude prvním v řadě těch jiných, kdy už bude hodně věcí v důsledku ztráty blízké bytosti jinak, tak aby ten rok přesto nebyl horší, než je nezbytné a neodvratné. Člověk má totiž každý den prožít tak nejlíp, jak vzhledem k okolnostem může a pokud jsme tou osobou, kdo může ty okolnosti u druhého člověka ovlivnit a zlepšit, tak bychom to rozhodně udělat měli.

Vaše Iwi

PS: Otázka na vás - S kým si rádi povídáte vy? ;)


Děkuji moc za milé komentáře, dělají mi pokaždé velkou radost.

Žádné komentáře:

Okomentovat