čtvrtek 23. dubna 2015

Knižní tipy aneb co aktuálně nosím v tašce

Není nad to si povinná čekání zkrátit čtením ;) Takže si pojďte popovídat o knihách, která sebou aktuálně tahám v tašce jako nomád.

Tenhle týden jsem díky čtecím pauzám navíc dočetla severské krimi-povídky a pokračuju Vyhnáním Gerty Snirch od Kateřiny Tučkové. A po cestě na pochůzkách jsem ulovila knihu od Kinga O psaní, kterou si chci přečíst už opravdu dlouho.

Začneme pozitivně. Kniha první – Temnější odstíny Švédska Krimi antologie je soubor povídek od různých autorů. Překvapivě se to čte samo. A byla to po Pařížské manželce, kterou doporučuju všemi deseti (a která by si zasloužila článek společně s dalšími knihami), opravdu skvělá volba.

Po Pařížské manželce totiž přišel čtenářský blok. Znáte to – kniha je tak skvělá, jste plní dojmů, v hlavě vám celý příběh ještě víří v živých barvách, ale vy už jste dočetli poslední stránku a nezbývá, než „jít dál“ a vybrat další knihu. A tady po první stránce každé další přichází jakési rozladění, protože nic není tak skvělé jako Paříž a povídání Pařížské manželky.

No, a pak jsem nečekaně našla následovníka právě v povídkách severské krimi. A můžu jedině doporučit – tedy pokud takový žánr je něco pro vás. Výhodou je, že si skvěle uděláte představu o mnoha autorech a jejich stylu, ale navíc povídky se čtou velmi rychle a snadno. Některé jsou spíš takové jakoby děsivé, nemohla jsem se ubránit pocitu jisté „duchovní podobnosti“ s Kyvadlem (autor: Edgar Allan Poe). Nebo možná bych je trochu přirovnala i ke Kingovým povídkám, které jsem četla před mnoha lety. Zkrátka napětí, mrazení, děsivost a brilantní zpracování. Nečekejte klasickou detektivku, ani zdaleka. Je to psychologické. U nás v rodině to zhodnotili slovem beznadějné, já to zhodnotila obratem „ze života“. (A život mi nepřijde beznadějný, ale asi už je ze mě kapku cynik ;)

Kniha druhá, která je opředená bájemi a mýty o skvělém díle, aneb Vyhnání Gerty Snirch. Vzala jsem ji z knihovny čistě z praktického hlediska, neb je lehká do tašky.

Musím se přiznat - O Kateřině Tučkové jsem jako o mladém talentu četla už dávno. Celkem mě zajímají informace, co na umělecké scéně nového - třeba nějaký nový talent a tak ;)

No, Žítkovské bohyně jsem držela v ruce asi tak 1000x, kousek vždy přečetla a nikdy mě to neinspirovalo k nákupu. Tohle téma by mi mělo být víc než blízké z mnoha důvodů, přesto mezi námi nepřeskočila jiskra.

Pak jsem si řekla, že dám šanci druhé oblíbené knize, která je prý lepší než bohyně... No, jsem tak někde v polovině. A musím říct, že na jednu stranu se to díky volbě slov a svým způsobem přátelskému stylu čte snadno. Nemá takový ten někdy těžkopádný způsob starých autorů. Je to vcelku cítit že to je mladé, svěží, lehké. Pak ale přichází místa, kde se to zbytečně motá, ve snaze vše vysvětlit, nacpat do jednoho odstavce… Což mě dokázalo dost rozladit. A pak tu máme to přeskakování časů. Je to únavné.

Nedávno jsem narazila na názor, že jen autor s velkým sebevědomím a pevnou vírou ve vlastní skvělý talent se pustí do přímé linie vyprávění a nemá potřebu si pomáhat přeskakováním. No, díky téhle knize jsem dost pochopila, co tím tenkrát kritik chtěl přesně říct. Jedna časová linie je sice zdánlivě příliš jednoduchá a nudná, ale pokud je příběh dobře sepsán, čtenáře u něj udržíte i bez berliček. A ano, po několika desítkách stran mě to přeskakování v čase, byť není tak časté, dost lezlo na nervy.

Dalším bodem je, že tuhle knihu naspala žena a ani pseudonym by tu skutečnost nezastřel. Hodně mužů (ale i žen) čtou spíše mužské autory. Samozřejmě výjimky potvrzují pravidlo. Ale muži autoři většinou netonou v moři opisných slov, jdou k věci, nemeditují o věcech zleva zprava zepředu a zezadu a pak ještě 3x dokola a pozpátku.

Víc se drží faktů (což by u knihy, která si vybere nějaké historické období na základě skutečných událostí) mělo být snad i pravidlem, protože jí to dodá na autentičnosti a zároveň to podpoří hlavní příběh. No, nechci být přísná. Ale navzdory snaze o přípravu, na mě zatím dílo působí, že si autorka ukousla větší (těžší) sousto, než dokáže dobře rozžvýkat.

Pevně věřím, že za tím není stará známá touha čtenáře šokovat svým způsobem kontroverzním tématem, jakým bezesporu Sudetští Němci dodnes v ČR jsou.

Nebudu zatím vynášet definitivní ortel. Knihu dočtu a dám vám vědět, ale zatím asi musím říct, že jsem tedy čekala něco „víc“ a jestli na konci nebudu mít od knihy pocit poselství o skutečných hodnotách života, budu fakt otrávená naprosto.

Ale možná mám jen přehnaná očekávání, možná to srovnávám s podobně kontroverzními příběhy, které ovšem napsali sami aktéři příběhu a tak není problém s autentičností celku.

Tady mám někdy z postavy pocit, že je fakt neskutečná. Za dlouhá léta jsem četla několik skutečných příběhů Němců, kteří často i zcela neprávem doplatili na krutost poválečné pomsty v různých formách a některé příběhy mě opravdu zasáhly. Jistě nebyly to vyprávění, o kterých se píšou recenze jak na běžícím páse, často vyšly jen jako články v nějakém periodiku, přesto byly víc skutečné, než tento na každém kroku doporučovaný bestseller.  

Člověk si při čtení těch autentických vyprávění říkal, že opravdu je nejdůležitější (a někdy zároveň nejtěžší) neztratit lidskost, což je asi hlavní posláním takovýchto příběhů. Moje babička, která válku zažila, mi říkávala, že jediné platné dělení lidí je na ty dobré a méně dobré (nebo i zlé, dejme tomu). Ale jiné nemám smysl a je to cesta do pekel.

Vidím trochu problém i v tom, že už jsme s Gerdou skoro v půlce a tak nějak si ji nemůžu oblíbit (po otravném přeskakování děje je to druhá nejhorší věc, co se mi s knihou může stát – nemám ráda postavu – v tomhle případě je mi spíš jen lhostejná), děj beru jen jako oznámení událostí, s postavou to neprožívám (je mi vlastně trochu jedno, co se s tou nemastnou neslanou holkou stane, což je přece hrozné, ne?) Přijde mi totiž taková „plochá“, neživá, a já chci prostě kosti a maso v 3D. Skutečné děvče, které si můžu oblíbit a prožít s ní všechny útrapy a říct si, že to bylo nespravedlivé a možná i kruté a nelidské. Jenže tady žádné takové děvče pro mě není.

Přes podivné chvíle, kdy mám skoro chuť dát postavě facku (hrozné, že?), aby se probrala, se občas objeví záblesk hlubší myšlenky (a já se jí chytám jak tonoucí stébla). Třeba pasáž, která třeba poukazuje na to, že ty největší svině jsou vždy nastoupeny v první řadě a hájí své zájmy – nejdřív kolaborují s Němci a pak jsou po osvobození prvními, kteří jsou k Němcům až nepochopitelně krutí. Žel bohu i tohle ale Gerta rozleptá dalším nabalování nesmyslných úvah a postřehů a dalších x lidech, až to zadupe docela. A člověk ani moc neví, že tam něco takové (vcelku zásadního a zajímavého) vzpomněla.

No, byla jsem krutá a přísná – jak to tak teď čtu po sobě, ale vážně já se těšila na něco skvělé, svěžího, perfekcionistického a autentického se zajímavým tématem a zatím jsem víc než zklamaná.

Přesto pevně věřím, že autorka bude psát dál, vybrousí svůj styl k dokonalosti, začne si víc věřit a nebude tak přeskakovat, trochu víc nás zahltí přesnějšími fakty a nebude si na místo toho vymýšlet skrz postavy podivnosti a v budoucnu si pak přečtu něco, co mě fakt potěší už od první stránky – třeba jako ty brilantní severské povídky, kdy je jedna vedle druhé naprosto perfektní.

Je tedy všem jasné, že na Kingovo O psaní, které bude následovat po Gerdě, se těším jako děcko na Vánoce ;) Věřím, že tam je to sázka na jistotu.

Co vy a severská krimi? Případně co vy a knihy od Kateřiny Tučkové? Četli jste – líbí/nelíbí? Případně nějaké další knižní tipy od vás, co bych si měla přečíst? ;)

Vaše Iwi


Děkuji za milé komentáře, dělají mi velkou radost ;)

Žádné komentáře:

Okomentovat