čtvrtek 23. března 2023

 

Peníze jako krev aneb nový směr

 

 

Už nějakou dobu mi leží v hlavě taková myšlenka. Ráda bych se věnovala tématu financí, ale v tom smyslu, aby i laik začal chápat souvislosti, jak funguje systém. Myslím, že když lidé mají kvalitní informace (a proto na sítích sdílím tipy na zdroje, osoby, účty, knihy, články), ale taky mají hlavně možnost propojit je a pochopit v kontextu, lépe se sami rozhodují. Lépe pak možná i chápou názorově odlišné postoje jiných a společnost není roztříštěná. Neříkám, že pak souhlasí každý s každým, ale rozumí tomu, že jsou reálné důvody pro to, třeba takový postoj mít v některých případech a že není zcela zcestný a kritika je minimálně z části oprávněná. Hledejme to, co nás spojuje, ne co nás rozděluje.

 

Stát, podnikání, daně, důchody, státní rozpočet, státní výdaje, sociální dávky, úloha státu, vzájemná solidarita, záchranná síť a její smysl a přínos, ale i empatie, sociální cítění, hodnoty ve společnosti, pokrok, mezilidské vztahy, hodnota lidské bytosti v rámci systému, ale i hodně dalších témat a samozřejmě pak korupce, politika a volby.

 

Všechny témata na sítích spolu už dlouho diskutujeme. Etika a právo mají být nadřazeny zisku. Nelze je porušovat jen pro vyšší výdělky. Současně nemůžeme ale zahodit logiku a praktický přístup a podlehnout populismu. Nemám ráda prázdné pózy, které jsou jen líbivé a hloupé, či krátkozraké.

 

Čím jsem starší, tím více mě zajímá propojení ekonomiky, udržitelnosti, ale i právě budování světa, ve kterém je příjemné žít i po psychické a praktické stránce. A nemám to za utopii.

 

Taky padají dotazy, proč mě ta témata zajímají. Tak asi i proto, že je to můj obor. Mám vzdělání v oblasti financí, managmentu, práva, psychologie a pedagogických věd. 22 let se pohybuju ve světě, který se těchto věcí dotýká. Od státního sektoru, až po soukromý. Část mého vzdělání zabíralo i téma Evropské unie a mám na ni proto jiný pohled, než jen ten emocionálně podbarvený a v postkomunistických zemích běžný, že to jsou to růžové dveře do ráje západní Evropy. Měla jsem štěstí na hodně dobrých pedagogů, kolegů, mentorů, kteří excelovali ve své oblasti a myslím, že mi dokázali hodně předat a dost mě i naučit. Za každého z nich jsem vděčná a velmi si vážím toho, co se mi v životě takového štěstí a inspirace dostalo. Nepřišlo to samo, nebylo to vždy snadné, ale výsledek stál za to. Zmiňuji to proto, že tohle jsou oblasti, o kterých diskutuju ráda.

 

Zmíním taky, že mě vždycky bavila medicína, opravdu hodně mě zajímá téma zdraví a logicky jako kancelářskou krysu pak i fungování systému, který nám dneska léčení zajišťuje, taky jsem dlouhodobý chronický pacient a téma zdraví, osobní odpovědnosti za zdraví, životní styl jsou věci, které jsem byla okolnostmi donucená víc zkoumat do hloubky. Nejsem zdravotník, moje vzdělání se věnovalo spíš duševnímu zdraví a pohodě a biologii člověka jsem se učila sice na VŠ na zkouškách, ale jen v rozsahu, který pro daný obor potřebujete, ale ráda dávám tipy na odborníky z této oblasti, od psychické pohody až po fyzické zdraví. Moc mě baví propojení informací i tady, že má smysl brát třeba kvalitní suplementy a proč. Že spánek a kvalitní potraviny jsou nejlepší lék spolu s pohybem na čerstvém vzduchu a taky že stres je zabiják a jak přesně nás ničí. Pojďme si říct, že aktivní či navíc dlouhodobý pacient je silně motivovaný ke sběru informací, které jsou rozšířené o osobní zkušenosti. Tohle je tedy taky oblast, které bych se tady někdy, pokud bude zajímavé téma, dotkla. Ne, nechci se pouštět do poradenství, ale spíš vás navést opět k tomu, že má smysl hledat a spojovat si informace, protože tohle vám pak může změnit, neřkuli zlepšit život. I když je to běh na dlouhou trať. Budování kvalitní imunity, péče o imunitní systém není otázka dne, ale smysl má. Kdyby neměla, nemá smysl samotný život. Víc než zdraví, ať už fyzické či duševní není.

 

Jestli ale pracovně dnes jsou oblasti, které jsou moje silná stránka, kde můžu zabrousit víc, tak je to fakt, že chápu, jak v mnoha oblastech funguje systém jako celek. A druhá, že cítím, že někde tečou peníze ve smyslu negativním, tedy že finančně firma, stát, nebo jakýkoliv rozpočet krvácí. A často pak hledám ráda odpovědi na to, kde krvácí. A jak s financemi zacházet lépe, abychom jako celek prosperovali dlouhodobě a udržitelně, byli schopni zajistit potřeby a co je dál.

 

Nechci vás tady nudit poučkami. Chci, aby vám čtení něco dalo. A názor jste si udělali vždy vy sami. A ano, je možné, že budeme mít názor i odlišný, i to je v pořádku.

 

Já vůbec nejsem zastáncem toho, že by např. všichni lidé měli volit jednu stranu a že roztříštění hlasů v rámci politického spektra je špatně. Každá strana je nějak zaměřená, na rodinu, na starší lidi, na podporu ekonomiky a podnikání. Tak jak je tedy různorodé spektrum, tak různorodá je ale i společnost a v tom je ta krása a přínos odlišných politických preferencí každého z nás. (I když my kancelářské krysy jsme většinu času apolitické a osobní názor si dovolíme projevit těch 30 vteřin za zástěnou ve volební místnosti, jak občas zmiňuji.)

 

Myšlenka, s kterou si ale v rámci tohoto mého záměru teď pohrávám a sice psát i o oblasti financí, je ještě trochu jinde. A v odborné oblasti se na to liší názory.

Někdo říká, že je špatně o tom takhle psát, že je to návodem pro další zlo, někdo vnímá širší kontext.

 

Dlouho jsem já sama o tom úplně psát nechtěla, ale není možné vám vysvětlit finance jako celek, probrat negativa nějakého tématu, pokud nevysvětlím naprosto přesně, k čemu špatnému to mj. taky třeba vede a jak funguje systém.

 

 

Ano, rozhodla jsem se tady rozepsat, jak fungují podvody. Psát o tom, jak je možné zdánlivě legálně získávat miliony korun a vyváznout bez zkřiveného vlásku.

 

Naštěstí dneska vím, že tohle nelze brát jako návod, protože k realizaci takového podvodu potřebujete více než tu prvotní myšlenku.

 

Na tohle celé mě přivedlo to, když senátor Zdeněk Hraba (a fajn advokát, který se věnuje mj. tématu korupce a právní úpravě této věci) zmínil v Síbrťáku (Senátu), že dotace křiví trh i charakter. A narazila jsem na dotazy, jak přesně se to ale děje? A taky proč tedy dotace, které z významné části jdou i z EÚ, nejsou v celkovém kontextu vždy jen pozitivní věc. Jak tomu porozumět?

 

Ale netýká se to jen dotací, ale i daní, veřejných zakázek a dalších oblastí. Nemám v plánu vám tady spisovat 100 přesných příkladů, jak se realizuje nějaký typ podvodu, nebo daňového úniku. Jednak je to samotné nelegální vytvářet návody k trestné činnosti a zákon to výslovně zakazuje a jednak mým cílem je ukázat proč je to možné a co je v systému špatně a na co si dát pozor, abyste nebyli na straně oběti nebo k čemu přihlédnout třeba pak v rámci voleb, protože už víte, co v systému skřípe a kde je nutná změna.

 

U každých voleb, resp předvolebních kampaní mi došlo x dotazů koho volím. Já si toho samozřejmě moc vážím, ale chci znovu zopakovat to, co odpovídám i v danou chvílí: Já ale nechci, aby někdo volil podle mě. Já chci, aby bylo mezi námi co nejvíce lidí, kteří umí pracovat s informacemi, kteří si nakonec dokážou věci propojit a sami se dobře umí rozhodovat.

 

Tímto jsem tedy snad obsáhla nějak otázky, které mi přišly do directu na IG, resp. aspoň nastínila odpovědi. A sice proč a co je špatně v oblasti financí, na co se můžete těšit, abyste lépe vnímali kontext a dokázali si to sami zhodnotit. Taky kdo jsem a proč mě ty debaty o těchto tématech tak baví. Vzhledem k tomu, že mám praxi i ve výuce a přednášení v rámci školení a kurzů, tak jsem zasažená i tím, že ráda předávám informace, ráda je sdílím, ráda vysvětluju a diskutuju. To je pro dnešek jako takový úvod všechno a brzo si snad probereme nějaký typ podvodu, protože myslím si, že když člověk pochopí rozsah a průběh nějaké trestné činnosti a to, proč to vůbec je možné, vnímá i systém novýma očima.

 

Není samozřejmě všechno špatně, není každý člověk podvodník, dokonce ani to, že to systém umožňuje, tak neznamená, že všichni takové příležitosti využijí, či se o to vůbec pokusí. Navíc na to, abyste podvod spáchali, tak je k tomu potřeba víc než třeba jen vidět skulinu v zákoně, ale je to soubor více okolností, které k realizaci přispějí.

 

Tak snad vám tohle čtení v budoucnu něco dá. Můžete mi k tomu napsat i svůj pohled. Nebudu tady zastírat, že vidím, jak poslední 3 roky změnily komunikaci a že direct mám často plný, ale jakmile by měl někdo komentovat cokoliv tak, že to vidí ostatní např. pod článek nebo post, tak je mezi lidmi mnohem větší opatrnost než kdysi. Tuhle vaši volbu já chápu a respektuju, takže pokud chcete debatovat soukromě ve zprávách, tak můžete, i tak to má snad i další přínos pro vás.

 

 

Vaše Iwi

Žádné komentáře:

Okomentovat